Strona główna Nasza działalność Aktualności - z życia stowarzyszenia Ogłoszenia Alkohol - fakty i mity (materiały edukacyjne) Galeria Ulubione linki Pobieranie plików

 Fazy uzależnienia od alkoholu, powrotu do zdrowia, etapy terapii
 


Sprawdź czy Twoje picie jest bezpieczne
zrób test AUDIT
Test AUDIT - Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu. Test rekomendowany przez WHO (test wykorzystywany w materiałach edukacyjnych kampanii organizowanej przez PARPA pod tytułem "Sprawdź czy Twoje picie jest bezpieczne")

Przeczytaj dokladnie kolejne pytania. zastanów się nad odpowiedzia. Przelicz ilość wszystkich wypijanych przez siebie rodzajów alkoholu (piwa. wina i wódki) na porcje standardowe według poniższego schematu.
 

Jedna porcja standardowa (10 g czystego alkoholu) zawarta jest w około:
  • 250 ml piwa o mocy 5%
  • 100 ml wina o mocy 12%
  • 30 ml wódki o mocy 40%

Zanotuj liczbę punktów za każde pytanie. Bądź uczciwy, tylko wtedy wypełnianie testu ma sens.
Następnie zsumuj liczbę punktów i zapoznaj się z interpretacją wyników.
 
 
1.


Jak często Pije Pan/Pani napoje zawierające alkohol?

  1. nigdy
  2. raz w miesiącu lub rzadziej
  3. 2 do 4 razy w miesiącu
  4. 2 do 3 razy w tygodniu
  5. 4 razy w tygodniu i częściej
 2.

Ile porcji standardowych zawierających alkohol wypijasz w trakcie typowego dnia picia?

  1. 1-2 porcje 
  2. 3-4 porcje 
  3. 5-6 porcji
  4. 7,8 lub 9 porcji
  5. 10 lub więcej porcji
 3.

Jak często wypijasz 6 lub więcej porcji podczas jednej okazji?

  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 4.
 
Jak często w ciągu ostatniego roku stwierdziłeś (stwierdziłaś), że nie możesz zaprzestać picia po jego rozpoczęciu?
  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 5.

Jak często w ciągu ostatniego roku zdarzyło Ci się z powodu picia zrobić coś niewłaściwego, co naruszałoby normy i zwyczaje przyjęte w Twoim środowisku?
  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 6.

Jak często w ciągu ostatniego roku musiałeś (musiałaś) się rano napić, aby móc dojść do siebie po "dużym piciu" z poprzedniego dnia?
  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 7.  
Jak często w ciągu ostatniego roku doświadczyłeś (doświadczyłaś) poczucia winy lub wyrzutów sumienia po wypiciu?
  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 8.  
Jak często w ciągu ostatniego roku nie byłeś w stanie z powodu picia przypomnieć sobie, co wydarzyło się poprzedniego wieczoru?
  1. nigdy
  2. rzadziej niż raz w miesiącu
  3. raz w miesiącu
  4. raz w tygodniu
  5. codziennie lub prawie codziennie
 9.  
Czy zdarzyło się, że Pan/Pani lub jakaś inna osoba doznała urazu w wyniku Pana/Pani picia?
   0.  nie
   2.  tak, ale nie w ostatnim roku
   4.  tak, w ciągu ostatniego roku
 
 10.  
Czy zdarzyło się, że krewny, przyjaciel albo lekarz interesował się Twoim piciem lub sugerował jego ograniczenie?
0. nie
2. tak, ale nie w ostatnim roku
4. tak, w ciągu ostatniego roku
 
 

Wyniki testu AUDIT (opis wyników testu pochodzi ze strony www.wyhamujwpore.pl)

0 - 7 punktów
Jeśli jesteś pewien, że odpowiedziałeś poprawnie i szczerze na wszystkie pytania - możesz być spokojny.  
  • Twoje picie nie powinno skutkować problemami ani dla Ciebie, ani innych, zwłaszcza jeśli w pytaniach 4,5 i 6 odpowiedziałeś "nigdy".
  • Jeżeli pijesz alkohol często - zachowaj co najmniej dwa dni abstynencji w tygodniu, najlepiej dzień po dniu.
  • Powstrzymaj się od picia w okresie ciąży, karmienia piersią, przyjmowania leków wchodzących w reakcję z alkoholem, kierowania pojazdami i w innych sytuacjach, gdy picie nawet w niewielkich ilościach alkoholu pociąga za saobą ryzyko szkód dla Ciebie i innych.
  • Nie zwiększaj ilości i częstotliwości picia.
  • Nie namawiaj do picia tych, którzy nie piją 

8 - 15 punktów
Pijesz ryzykownie. Nawet jeśli nie odczuwasz jeszcze negatywnych skutów picia - bądź pewien, że one się pojawią, jeśli nie zmienisz ilości i częstości spożywania alkoholu. 
  • Spróbuj ograniczyć picie alkoholu do poziomu niskiego ryzyka szkód.
  • Świadomie kontroluj ilość  i częstotliwość spożywania napojów alkoholowych.
  • Nie upijaj się.
  • Słuchaj informacji osób trzecich na temat swojego picia, zwłaszcza wtedy, gdy wyrażają zanipokojenie i troskę.  
16 - 19 punktów
Pijesz szkodliwie. Twoje picie staje się powodem twoich problemów ze zdrowiem, z nauką, pracą, z innymi ludźmi.
  • Musisz ograniczyć picie zarówno jeśli chodzi o częstotliwość, jak i ilość spożywanego alkoholu.
  • Umów się z sobą na nieprzekraczanie limitu picia nie nieosącego za sobą ryzyka szkód i staraj się dotrzymać obietnicy.
  • Pij wolniej. Wydłuż czas spożywania każdej porcji alkoholu.
  • Spożywaj alkohol z osobami, które piją mało. Unikaj miejsc i sytuacji, w których pijesz nadmiernie.
  • Gdyby próby ograniczania nie przyniosły powodzenia przez kilka tygodni, nie zwlekaj z poszukaniem pomocy u specjalisty.  
Powyżej 20 punktów
Prawdopodobnie jesteś uzależniony od alkoholu.
  • Sprawdź to podejrzenie, udając się do specjalistów pracujących w poradniach terapii uzależnienia od alkoholu. Listę poradni znajdziesz na stronie http://www.parpa.pl/.
  • Nie warto odwlekać konsultacji, sprawdzając ponownie swoje możliwości ograniczenia picia.
  • Specjalista lepiej niż ten test zdiagnozuje twój problem z piciem i udzieli Ci porady jak go rozwiązać. 

Działalność Stowarzyszenia "STARÓWKA"
jest dofinansowana ze środków
Gminy Wrocław